We meet to part and we part to meet - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Sonja Hoogendoorn - WaarBenJij.nu We meet to part and we part to meet - Reisverslag uit Ekwendeni, Malawi van Sonja Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

We meet to part and we part to meet

Blijf op de hoogte en volg Sonja

04 December 2016 | Malawi, Ekwendeni

Op het moment van schrijven ben ik in een andere wereld, in een ander land, met een ander doel. De tijd is voorbij gevlogen en de laatste weken van m'n verblijf in Afrika zijn aangebroken. Er is zoveel gebeurd in de tussentijd dat ik niet weet waar ik moet beginnen. De vorige keer schreef ik dat er nog twee weken in het ziekenhuis resteerden. Het was druk. Lange wardrounds, veel verschillende casus, moeilijke casus ook, weinig 'simpele' malaria gevallen. Patiënten die overlijden aan tuberculose. Een vrouw die net voor ik met lunch wil gaan bewusteloos wordt binnen gebracht. Of ik even wil kijken. Tijdens examimation vind ik na herhaaldelijk luisteren geen hartslag, op dat moment hoor ik een laatste ademhaling. Ze is dood. Hoewel ik weet dat het zinloos is, toch maar aan de zuurstof en reanimeren, al is het maar om de familie te laten zien dat we iets gedaan hebben. Hoewel ik het vele malen geoefend heb op een pop voelt het opeens onvertrouwd. 30:2, op het ritme van 'staying alive', cynisch want ik weet dat ze al is overleden. Het lichaam is uitgemergeld en voelt broos. Kan het sternum echt zover in gedrukt worden? Na een aantal sessies zeg ik tegen Glandson, one of the clinical officers en inmiddels een goede vriend, dat we moeten stoppen. Silent chest, no heartbeat, pupils fixed and dilated. Time of death 01:25 pm. De familie wordt op de hoogte gebracht in de kleine zusterpost en de reactie die volgt is hartverscheurend. Een andere patiënt die me bijstaat is Mary. In eerste instantie was ik blij, een typische casus passend bij de presentatie over anemie die ik de week ervoor gehouden had. Mijn diagnose luidde 'macrocytaire anemie secundair aan een vitamine B12 deficiëntie ten gevolge van gastritis'. Trots was ik toen de buikpijn en het overgeven verdwenen. Wel was er wat chestpain, maar dat duidde ik als musculoskeletal pains aangezien het drukpijnlijk was. Een paar dagen later wordt ze echter toenemend benauwd en ze overlijdt. Schuldgevoel overheerst. Is dit een geval van tunnelvisie? Heb ik een longembolie gemist? Again, had ik dit kunnen voorkomen? Niemand zal het ooit weten. Na dit soort heftige dingen ben ik blij met een malaria patiënt die opknapt na een aantal dosis artesunate en binnen twee dagen naar huis kan. Op de laatste dag neem ik tijdens de morning devotion afscheid en verrast ben ik als er na de morning report een farewell party is georganiseerd. Om 9 uur 's ochtends drinken we fanta en genieten we van een mandasi (oliebolachtige). Zelden heb ik me zo welkom en gewaardeerd gevoeld. Met pijn in m'n hart zeg ik iedereen gedag. De avond voordat ik naar Lilongwe vertrek ben ik bij familie Munthali, mijn familie. Maggie staat erop dat ik bij hun slaap, 'want in het bed van granny en Gemma is meer dan genoeg plek', en ja het past. De volgende dag is het tijd om naar Lilongwe te gaan, om Karin en Rutger op te halen en te starten met mijn opgestelde volgepropte programma. In een korte tijd wil ik hun zo veel mogelijk laten zien, hun zelf laten ervaren waarom Malawi het bezoeken waard is, waarom ik terug ben gekomen. Naar mijn idee is dat gelukt. Hiken op mount Mulanje in het zuiden, een kopje thee bij de tea estates, een 10 uur durende rit naar het noorden, afkoelen in lake Malawi bij Nkhata Bay, een wandeling door Mzuzu en dan eindelijk mijn thuishaven, Ekwendeni. Ik geloof dat ze in 1 dag nog nooit zoveel mensen hebben ontmoet en uiteraard was familie Munthali een van hen. Dezelfde avond nog werden we uitgenodigd voor dinner. Het voelt goed om het met anderen te kunnen delen, dat ze er een beeld bij hebben als ik het bij thuiskomst over het ziekenhuis heb, dat ze zelf de gastvrijheid en vriendelijkheid hebben kunnen ervaren en zeggen 'Ja son, ik snap dat je hier wil werken, dat je bent teruggekomen'. Na Ekwendeni gingen we verder up north naar Nyika national park, spotten we een overstekende olifant en fietsten we langs zebra's, genoten we van de rustgevende omgeving en van elkaar, ons voorbereidend op het naderende afscheid. In het noorden heb ik Ka en Rut achtergelaten waarna ze richting Tanzania zijn vertrokken. Nadat ik zelf nog een week in Malawi heb doorgebracht ben ook ik gisteren in Dar es Salaam aangekomen. Op het moment zit ik in de bus, een lange tocht naar Arusha, richting de national parks van Tanzania. Het voelt gek om zonder echt doel in een land te zijn, hoewel 'Vakantie' natuurlijk wel een doel is. Toch mis ik het nu al om een thuisbasis te hebben, een plek van waaruit je het land, de mensen, de gewoonten, de cultuur leert kennen, want stiekem weet ik dat dat door het bezoeken van toeristische trekpleisters moeilijk wordt. Tegelijkertijd weet ik dat ik moet genieten van de tijd die ik hier nog heb, vrij van de stress. De afgelopen maanden heb ik in het hier en nu geleefd, niet denkende aan het jaar dat gaat komen. Zodra ik een stap op Nederlandse bodem zet weet ik dat dat voorbij gaat zijn. Misschien moet ik dus maar gewoon een week op Zanzibar met m'n billen in het zand gaan zitten met een cocktail in m'n hand ;)

P.S. Sorry ik heb lang op me laten wachten. Ik, telefoons en Malawi zijn geen goede combinatie. Ofwel, m'n iPhone is gestolen, again. Mede daardoor heb ik geen foto's geüpload, simpelweg omdat ik het merendeel kwijt ben. Huil.

  • 04 December 2016 - 08:17

    Anne Julia:

    Indrukwekkend en ingrijpend bericht Sonia. Onderschat niet dat je tijd nodig hebt om zo een intens ervaring te verwerken. Het zal inderdaad even" slikken "zijn om weer in onze realiteit hier te belanden. Bedankt voor deze goed geschreven en beschreven verslag. Wij denken aan jou.

  • 04 December 2016 - 08:39

    Renger:

    Het is opnieuw een mooi verslag van een geweldige en vooral intensieve ervaring.
    Wat er bijhoort, straks, is het loslaten van nare ervaringen en vooral het vasthouden van alle mooie ervaringen. Hoe het ook zei: het is enorm leerzaam, iets waar je veel aan zult hebben.
    Gelukkig heb ik nog wat foto,s die Rutger en Karin hebben gepost

  • 05 December 2016 - 15:54

    Bram Verweij:

    Alleen al de manier waarop je hebt geschreven is indrukwekkend. Daarna dringt de harde werkelijkheid pas tot je door.
    Buitengewoon moedig dat je dit hebt op deze manier hebt opgepakt. Als er een vervolg komt, en het lijkt onwaarschijnlijk dat dit niet zo is, dan leven we graag weer met je mee.

  • 05 December 2016 - 16:21

    Gert En Anneke Koffeman:

    Wij hebben zojuist al je verslagen gelezen: ongelooflijk indrukwekkend! Wat zijn we (opnieuw) weer blij om te weten dat er mensen zoals jij zijn die kennis, moed en (vooral) barmhartigheid in de moeilijkste omstandigheden in praktijk weten te brengen. Hou dat vast, als er nog hoop is in deze wereld dan heeft dat ook met jou te maken! We bidden voor je!

  • 05 December 2016 - 21:34

    Siem:

    Hoi Sonia bedankt voor je indrukwekkende Reisverslag!
    Wij wensen je nog een fijne resttijd.
    PuckenSiem jacolien Perry Lydia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Ekwendeni

Malawi #2

Vrijwilligerswerk Malawi. Reizen in Tanzania.

Recente Reisverslagen:

20 December 2016

Dagdag Afrika

04 December 2016

We meet to part and we part to meet

02 November 2016

Mwatandala

14 Oktober 2016

Life in Malawi
Sonja

Actief sinds 17 Dec. 2014
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 67579

Voorgaande reizen:

26 September 2016 - 19 December 2016

Malawi #2

24 November 2015 - 10 Februari 2016

Malawi

16 December 2014 - 15 Maart 2015

Paramaribo

Landen bezocht: